![](/media/lib/93/n-neurony-10635367e6df98f82261c5ab9cfede67.jpg)
Bez gleju nie byłoby plastyczności mózgu
30 grudnia 2011, 09:54Komórki gleju pełnią wiele różnych funkcji, m.in. stanowią zrąb dla neuronów mózgu, chronią je, odżywiają czy współtworzą barierę krew-mózg. Teraz okazało się, że nie są zwykłym klejem (ich nazwa pochodzi od gr. glia - klej), ale w znacznym stopniu odpowiadają za plastyczność mózgu. Wpływają na działanie synaps i w ten sposób pomagają segregować informacje potrzebne do uczenia.
![](/media/lib/87/n-mozgopodobny-obiekt-986498aedf575d412d9261b607dedcd8.jpg)
Rozmiary mózgu pozwalają określić ryzyko alzheimera
22 grudnia 2011, 09:41Wśród osób nieprzejawiających w danym momencie objawów demencji te z obszarami korowymi o mniejszej objętości są bardziej zagrożone wczesną chorobą Alzheimera. Podczas badań porównywano rejony, o których wiadomo, że ulegają degeneracji w jej przebiegu.
![](/media/lib/89/n-matriks-66cba9ed3442bf6924acb193fb4aa1d4.jpg)
Uczenie bez bodźca i świadomości
13 grudnia 2011, 12:19Jak nauczyć się bez większego wysiłku, a nawet świadomości, rzucać jak czołowy koszykarz albo grać na pianinie? Japońsko-amerykański zespół naukowców opracował bazującą na fMRI metodę, która stanowi twórcze rozwinięcie zwykłego neurotreningu i wg części specjalistów, wygląda jak żywcem wyjęta z filmu Matrix.
![](/media/lib/86/n-mozg-181e513fc1112de5e1e3866d55daece6.jpg)
Jak uczymy się lęku?
12 grudnia 2011, 09:54Po raz pierwszy udało się wykazać, że kora mózgowa, obszar uznawany przede wszystkim za siedlisko wyższych funkcji poznawczych, pełni również ważną rolę w uczeniu emocjonalnym.
![](/media/lib/86/n-szympans-b7e7ee2534dc7a726ce6b46ae2732fcc.jpg)
Po co komu umiejętność rzucania
30 listopada 2011, 20:03W Philosophical Transactions of the Royal Society B ukazał się artykuł opisujący badania nad... procesem rzucania przedmiotami przez szympansy.
![](/media/lib/86/n-sen-5408736aee86759f4b41cda6a7ac5e88.jpg)
Sen leczy złe wspomnienia
28 listopada 2011, 22:19Jak czas leczy rany tak sen leczy ze złych wspomnień, uważają naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. Ich badania pokazują też, dlaczego trudno jest leczyć syndrom stresu pourazowego (PTSD).
![](/media/lib/85/c-strabonmapa(2)-5deb9bd09348215c5a9f37f67b823179.jpg)
Początki globalizacji
27 listopada 2011, 21:42Globalizacja jest stosunkowo nowym pojęciem w nauce. W 1960 roku kanadyjski krytyk literacki i teoretyk komunikacji Marshall McLuhan wprowadził pojęcie globalnej wioski (global village), aby zilustrować "kurczenie się" świata w wyniku wprowadzania nowych technologii komunikacyjnych
![](/media/lib/31/neurony-1e642e7f1f28df32921e5ded5c3717b3.jpg)
Błędy w budowie mózgu przyczyną zachowań psychopatycznych?
23 listopada 2011, 12:43Badania obrazowe dowodzą, że istnieje istotna różnica w budowie mózgu pomiędzy osobami ze zdiagnozowaną psychopatią a innymi ludźmi.
![](/media/lib/33/liczenie-08f71db8e85c0050bc11d264a4ab215d.jpg)
Nadpobudliwi - łączą i przeszkadzają
17 listopada 2011, 18:56Synestezja typu grafem-kolor, gdzie znak graficzny ma jakąś barwę, wydaje się mieć związek z hiperpobudliwością neuronów w pierwszorzędowej korze wzrokowej.
![](/media/lib/42/neuron-77ad8ea6496330313f217633344b3e30.jpg)
Białko ochroni przed porażeniem mózgowym
7 listopada 2011, 11:06Naukowcy z Uniwersytetu Waszyngtońskiego w St. Louis wykazali, że wykorzystując białko Nmnat1, można zapobiec uszkodzeniom mózgu występującym u dzieci z porażeniem mózgowym (Proceedings of the National Academy of Sciences).